Professioneel, Deskundig en Onafhankelijk advies in Liften-business Home Feedback Alle gezond verstand in één oplossing: NIEUW !!!! (klik hier!)
Voorbeelden
|
| Enkele voorbeelden die het nut van onafhankelijk advies illustreren ... Praktijkvoorbeelden: Waar
gebeurd! Deuren met een lopende
rekening De nieuwe lift die veel in panne zal vallen Voor een gebouw werden we gecontacteerd door de syndicus.
De lift maakte tijdens het rijden ongelofelijk veel lawaai, en de
onderhoudsfirma had daarom voorgesteld om een nieuwe motor te plaatsen.
Zoniet zou de lift tijdens de grote vakantie ongetwijfeld definitief in
panne vallen. De onderhoudsfirma beweerde bovendien bij hoog en bij laag dat de
reductor kapot was, en dat dit normale slijtage was, omdat de oorspronkelijke
fabrikant (een andere firma dus) een zwakke constructie gemaakt had. De offerte voor de nieuwe motor bedroeg 7000€ Na een onderzoek door De Liftingenieur bleek dat gewoon de lagers, de
zogenaamde “roulementen” kapot
waren. Dit kon in één dag hersteld worden voor 750€.
Er was helemaal geen slijtage aan de reductor; de machine kan zelfs
gerust nog 25 jaar meegaan! Het ergst van al was nog het volgende: de lagers, die zoveel lawaai
maakten, waren beschadigd doordat de onderhoudsfirma te weinig en ook nog eens
verkeerde olie gebruikt had. Door De Liftingenieur te vragen besparen deze mensen 6250€! De tussenkomst van De Liftingenieur kostte 250€ De syndicus van een gebouw uit 1988 contacteerde ons met de volgende
vraag: De lift was oorspronkelijk
bedoeld voor 4 mensen, maar als we er nu met 3 instappen, kan ze het gewicht
niet meer aan, en vertrekt ze niet. De onderhoudsfirma was reeds verschillende keren langsgegaan en vond dat
er niets aan de lift mankeerde. Na een onderzoek door De Liftingenieur bleek het volgende: Enige tijd
geleden werd de lift door de onderhoudsfirma uitgerust werd met een
frequentiesturing. De bedoeling
was om de lift preciezer te laten stoppen.
Dit was op zich al eigenaardig, want normaal was de lift in 1988
uitgerust met een 2-snelheden systeem, en dat zou eigenlijk moeten voldoende
zijn om juist te stoppen. Bij het opzoeken van de gedetailleerde technische gegevens over de nieuwe
frequentieregelaar, bleek het te gaan over een model dat niet geschikt was
voor liften.... Deze regelaar
werd nochtans geplaatst door een bekende liftenfirma. Met een nieuwe, ‘slimmere’ regelaar kan men terug met 4 personen de
lift gebruiken zonder opgesloten te geraken. Deuren met een lopende rekening
Een eigenaar van een gebouw met 2 liften vroeg ons enkele zaken na te
kijken. Hij had van zijn
onderhoudsfirma, die in 1988 ook de constructeur van de liften was, twee
offertes gekregen: De wagentjes
waaraan de schuifdeuren vastgemaakt waren, moesten vervangen worden, zoniet
zou de lift binnenkort in panne vallen. Bij een bezoek ter plaatse kon De Liftingenieur niets zien wat er op wees
dat er een probleem was met de wagentjes. We hebben dan maar de onderhoudsfirma
gecontacteerd om te vragen waarom ze een offerte gemaakt hebben van 2700€?
Volgens de onderhoudsfirma waren de plastieken wieltjes een beetje
gebarsten. Toen we vroegen hoe
het kwam kregen we het antwoord: o....
dat gebeurt nog. Toen we vroegen
of ze niet alleen maar de wieltjes konden vervangen, antwoordde de firma
onmiddellijk dat de wieltjes niet kunnen gedemonteerd worden, en dat je daarom
meteen een heel nieuw wagentje moet kopen aan 300€ per stuk. De oorzaak was nochtans heel duidelijk te zien aan de lift: de deuren
gaan snel en hard dicht, en als iemand tussen de deuren zit, blijven deze
deuren nog een hele tijd duwen vooraleer ze terug open gaan.
Als je onderaan je voet tussen de deuren steekt, dan krijg je een soort
hefboom die wel 20 keer harder op de wieltjes duwt dan normaal. Een eenvoudig lichtgordijn plaatsen en de deuren goed regelen, kost
slechts 2000€ en zorgt dat er nooit meer iemand tussen de deuren geraakt en
de wieltjes nooit meer stuk gaan. Het is onbegrijpelijk dat een firma die tot de wereldtop behoort, hun
oude liften zo bruusk laten werken zodat de liften gewoon zichzelf vernietigen.
En dan maar herstellingen en originele wisselstukken verkopen...... De direkte besparing: 700€ De besparing op termijn : niet te schatten: zeer veel. De kost voor De Liftingenieur: 250€ De nieuwe lift die veel in panne zal vallen. Als
een verkoper een nieuwe lift verkoopt, dan is dat de beste lift ter wereld. Een klant die in zijn nieuwe privéwoning een lift wou installeren vroeg
ons hem te begeleiden. Aangezien
deze klant niet alleen de aankoopprijs moet betalen, maar ook de uiteindelijke
gebruiker is, maakten we van alle soorten liften een kostenoverzicht voor de
komende jaren. Nu blijkt dat voor een gelijkaardige splinternieuwe lift te onderhouden
de ene firma 475€ per jaar vraagt, terwijl de andere firma 1280€ .
De argumenten van de duurste firma waren de volgende:
(onze eigen commentaar staat cursief) Onze lift gebruikt veel minder elektriciteit. Wat heeft dat met onderhoud te maken? Wij hebben meer depanneurs op pad.
Vallen jullie liften dan zoveel in panne? Als je belt komen wij sneller.
De verkeersboetes zijn die dan ingerekend? Techniekers worden bij mijn weten nog altijd per gepresteerd uur
betaald. Of dat nu is voor
onderhoud of voor herstellingen, dat maakt helemaal niets uit.
De ondersteunende organisatie die nodig is:
een call-center met vriendelijke telefonistes, die.... ook per oproep
betaald wordt en voor iedereen een GSM. De kost per uur onderhoud en per uur
depanneren is voor alle firma’s dezelfde.
Moderne techniek en goed onderhoud zorgen trouwens dat er geen pannes
zijn. Duur onderhoud betekent volgens De Liftingenieur: minder goed
opgeleide technici of..... rijke aandeelhouders. De firma met de beste lift, die oorspronkelijk 1280€ onderhoud rekende,
doet nu toch het onderhoud voor 550€ per jaar, en gaf bovendien een korting
van 1850€ en een gratis extra lichtgordijn op een totale investering van
28.000€ Besparing: direkt 2.350€ en 730€ elk jaar opnieuw.
De Liftingenieur kostte 750€. Opnieuw voor een klant die een nieuwe lift wou kopen werden we gevraagd
om zijn zaak te begeleiden. We
hadden de keuze tussen een hydraulische lift van 30.000€ en een lift zonder
machinekamer van 38.000€. De
verkopers van de lift zonder machinekamer beweren dat een hydraulische lift
ongelofelijk veel elektriciteit verbruikt.
Vooral het jaarlijks abonnement, het zogenaamde “vast recht” dat je
betaalt als je een zwaardere aansluiting nodig hebt, zou zeer hoog oplopen. Wij hebben de werkelijkheid onderzocht en de prijs voor de elektriciteit
bij 2 elektriciteitsbedrijven opgevraagd:
als de lift 20 keer per dag gebruikt wordt, dan is het verschil op één
jaar 17€. Als ze 100 keer
gebruikt wordt, dan is het verschil 85€.
Met een prijsverschil van 8000€, begint de besparing vermoedelijk
binnen 100 jaar te renderen. Tenminste,
als de wisselstukken van de ingewikkeldste lift, de machinekamerloze lift,
niet te veel kosten. Over het “vast recht”, dat je aan elektriciteitsabonnement moet betalen zeiden de elektriciteitsleveranciers en de VREG, de regulerende overheidsinstantie voor de energiebedrijven, allemaal hetzelfde: het bestaat niet meer! Iedereen betaalt hetzelfde abonnement. Naast
het realistisch inschatten van de elektriciteitskosten, waardoor de
goedkoopste lift toch niet "minderwaardig" bleek, konden we nog een
aantal andere optimalisaties onderhandelen. De direkte besparing die we realiseerden : 6000€ Op 25 jaar bespaart de eigenaar 28.000€
! De Liftingenieur kostte 750€
|
Stuur mail naar
koen@liftingenieur.be met vragen of
opmerkingen over deze website.
|