De Liftingenieur Professioneel, Deskundig en Onafhankelijk advies in Liften-business

Home Feedback Alle gezond verstand in één oplossing: NIEUW !!!! (klik hier!)

KB 9 maart 2003
Nieuwbouw  Moderniseringen  Onderhoud-herstellingen  Voorbeelden  Tarieven

 

 

 

Nieuws

Diensten

FOR IMMEDIATE RELEASE

FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG, FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE EN PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST CONSUMENTENZAKEN

9 MAART 2003. - Koninklijk besluit betreffende de beveiliging van <liften>



ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 9 februari 1994 betreffende de veiligheid van de consumenten, inzonderheid op artikel 4, § 1, vervangen bij de wet van 18 december 2002;
Gelet op de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, inzonderheid op artikel 4;
Gelet op de aanbeveling van de Europese Commissie 95/216/EG van 8 juni 1995 betreffende een betere beveiliging van bestaande liften;
Gelet op het algemeen reglement voor de arbeidsbescherming, goedgekeurd bij de besluiten van de Regent van 11 februari 1946 en 27 september 1947, inzonderheid op de artikelen 270 en 271, vervangen bij het koninklijk besluit van 2 september 1983 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 12 december 1984;
Gelet op het advies van de Commissie voor de Veiligheid van de Consumenten, gegeven op 20 november 2001;
Gelet op het advies van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk, gegeven op 25 oktober 2002;
Gelet op het advies nr. 32.805/1 van de Raad van State, gegeven op 21 maart 2002;
Op de voordracht van Onze Minister van Werkgelegenheid en Onze Minister van Consumentenzaken,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. - Definities
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1° de wet : de wet van 9 februari 1994 betreffende de veiligheid van de consumenten;
2° lift : een toestel dat bepaalde stopplaatsen van gebouwen en bouwwerken bedient, met behulp van een kooi die langs vaste, ten opzichte van het horizontale vlak meer dan 15 graden hellende geleiders beweegt, en die bestemd is voor vervoer van « personen » of « personen en goederen »;
3° onderhoudsbedrijf : natuurlijke of rechtspersoon gespecialiseerd voor het onderhoud van liften;
4° gecertificeerd onderhoudsbedrijf : onderhoudsbedrijf dat gecertificeerd is volgens de normen van de reeks EN ISO 9001(2000) voor de activiteiten "onderhoud van liften" door een certificatie-instelling die aangemeld is in uitvoering van de artikelen 31 en 32 van het koninklijk besluit van 10 augustus 1998 tot uitvoering van de Richtlijn van het Europees Parlement en van de Raad van de Europese Unie van 29 juni 1995 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten betreffende liften;
5° EDTC : dienst die erkend is als externe dienst voor technische controles op de werkplaats van liften, overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 29 april 1999 betreffende de erkenning van externe diensten voor technische controles op de werkplaats;
6° modernisatie : aanpassingen van de lift om het veiligheidsniveau te verbeteren;
7° modernisatiebedrijf : natuurlijke of rechtspersoon gespecialiseerd in de modernisatie van liften;
8° eigenaar : elke natuurlijke of rechtspersoon die een lift in eigendom bezit;
9° beheerder : de eigenaar of diegene die in de naam van de eigenaar de lift ter beschikking stelt van gebruikers;
10° het in bedrijf stellen : de eerste terbeschikkingstelling van de lift;
11° onderzoek : evaluatie van het veiligheidsniveau van de lift;
12° preventief onderhoud : geheel van de geregelde operaties die nodig zijn om de goede werking en veiligheid van de lift en zijn onderdelen te garanderen en om voorzienbare defecten te voorkomen;
13° preventieve inspectie : geheel van inspecties en proeven zoals beschreven in bijlage II uitgevoerd door een EDTC;
14° risicoanalyse : onderzoek in verband met de in bijlage I vermelde veiligheidsaspecten om na te gaan of voor corresponderende gevaren voldoende voorkomingmaatregelen werden uitgevoerd;
15° bevoegde minister : de minister tot wiens bevoegdheid de arbeidsveiligheid behoort indien het gaat over een lift die hoofdzakelijk gebruikt wordt binnen het arbeidsmilieu, in de andere gevallen de minister tot wiens bevoegdheid de veiligheid van de consumenten behoort.
HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied
Art. 2. Dit besluit is van toepassing op alle liften met uitzondering van :
1° trapliften specifiek bestemd voor personen met een verminderde mobiliteit;
2° mijnliften;
3° niet begeleide goederenliften.
Dit besluit heeft geen betrekking op het in de handel brengen en het in bedrijf stellen van nieuwe liften.
HOOFDSTUK III. - Algemene veiligheidsvoorwaarden
Art. 3. De beheerder zorgt ervoor dat de ter beschikking gestelde lift onder de voorzienbare gebruiksvoorwaarden geen gevaar oplevert voor de veiligheid van de gebruikers;
Art. 4. § 1. De beheerder laat een risicoanalyse van de lift uitvoeren door een EDTC, een eerste maal ten laatste tien jaar na het eerste in bedrijf stellen van de lift, en nadien met een tussenperiode van maximaal tien jaar. Indien het gaat over een lift die hoofdzakelijk gebruikt wordt binnen het arbeidsmilieu, gebeurt de risicoanalyse in overleg met een preventieadviseur van de betrokken interne of externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, die een aanvullende vorming heeft gevolgd van het eerste niveau overeenkomstig het koninklijk besluit van 10 augustus 1978 tot vaststelling van de aanvullende vorming opgelegd aan de diensthoofden voor veiligheid, gezondheid en verfraaiing van de werkplaatsen en aan hun adjuncten.
Bij de uitvoering van de risicoanalyse wordt niet enkel rekening gehouden met de technische kenmerken van de lift, maar ook met specifieke gebruiksvoorwaarden indien dit voor de gebruikers, die dagelijks of meermalen per week de lift gebruiken, verantwoord is. Speciale aandacht wordt hieraan besteed indien één van deze gebruikers een persoon is met een verminderde mobiliteit.
Ook met de historische waarde van de lift kan rekening gehouden worden na advies van de bevoegde diensten voor de bescherming van monumenten en sites.
In de in het tweede en derde lid vermelde gevallen mogen andere dan in bijlage I vermelde veiligheidsaspecten in overweging genomen worden, maar moet wel hetzelfde veiligheidsniveau gegarandeerd worden.
§ 2. Na elk omvorming van de lift waardoor zijn kenmerken, wat de veiligheid van het gebruik ervan betreft, kunnen gewijzigd worden, laat de eigenaar vóór het terug in dienst stellen van zijn lift deze onderzoeken door een EDTC.
HOOFDSTUK IV. - Modernisatieprogramma
Art. 5. § 1. Op basis van de door hem uitgevoerde risicoanalyse duidt de EDTC de ernstige risico's aan waarvoor onmiddellijk onderhoud of herstelling nodig is en de risico's waarvoor een modernisatie noodzakelijk is.
Indien tijdens de risicoanalyse ernstige risico's werden vastgesteld waarvoor onmiddellijk onderhoud of herstelling nodig is, is het gebruik van de lift verboden tot op het moment dat de nodige werkzaamheden werd uitgevoerd.
§ 2. De eigenaar laat de nodige modernisaties door een modernisatiebedrijf uitvoeren.
Het modernisatiebedrijf stelt vooraf aan de eigenaar de mogelijke technische oplossingen voor om aan de vastgestelde risico's tegemoet te komen, met vermelding van de prijs en de voor- en nadelen van de voorgestelde oplossingen.
§ 3. Binnen zes maanden na de uitvoering van de risicoanalyse deelt de beheerder de planning van de modernisatiewerken mee aan de EDTC die de risicoanalyse heeft uitgevoerd.
§ 4. De beheerder laat de modernisatiewerken keuren door de EDTC die de risicoanalyse heeft uitgevoerd. Deze dienst geeft een attest van de regularisatie aan de eigenaar. De inbedrijfstelling gebeurt overeenkomstig de opgemaakte planning.
HOOFDSTUK V. - Uitbating
Art. 6. § 1. De beheerder laat de lift onderhouden door een onderhoudsbedrijf overeenkomstig de instructies van de producent van de lift. Indien er geen onderhoudsinstructies voorhanden zijn, dient het preventief onderhoud te gebeuren ten minste twee maal per jaar.
§ 2. De beheerder laat een preventieve inspectie uitvoeren van de lift door een EDTC volgens de hierna vermelde frequentie :
- indien het preventief onderhoud van de lift gebeurt door een gecertificeerd onderhoudsbedrijf overeenkomstig de bepalingen van § 1, dan wordt de lift jaarlijks onderworpen aan een preventieve inspectie, aangevuld met een halfjaarlijkse inspectie van de volgende in bijlage II opgesomde punten : 4°e, 5°c, 5°e, 5°h en 6°;
- in de andere gevallen wordt de lift onderworpen aan een preventieve inspectie om de drie maanden.
§ 3. Indien tijdens de preventieve inspectie ernstige gevaren, inbreuken of het niet uitvoeren van de in artikel 5, § 3, vermelde planning van de modernisatiewerken worden vastgesteld, stelt de EDTC de termijnen vast waarbinnen de lift in orde moet worden gebracht.
Art. 7. De beheerder maakt een veiligheidsdossier op. Dit dossier omvat ten minste :
1° de verslagen van de risicoanalyses;
2° de documenten betreffende de modernisatieprogramma's en de uitvoering ervan;
3° de registratie van het verrichten van het preventief onderhoud;
4° de verslagen van de preventieve inspecties.
Art. 8. Indien een werkgever één of meer verdiepingen van een gebouw geheel of gedeeltelijk gebruikt voor zijn beroepsactiviteiten heeft hij een contractuele verbintenis met de beheerder dat hij een kopie krijgt van elke risicoanalyse en van elke preventieve inspectie van de liften die door zijn werknemers tijdens de uitoefening van hun arbeidscontract worden gebruikt.
HOOFDSTUK VI. - Waarschuwingen en opschriften
Art. 9. De waarschuwingen en de opschriften omtrent het veilige gebruik van de lift worden gesteld ten minste in de taal of de talen van het taalgebied waar de lift zich bevindt en :
1° zijn leesbaar en begrijpelijk;
2° bevinden zich op een duidelijk zichtbare en opvallende plaats;
3° zijn onuitwisbaar.
Art. 10. In elke lift worden, op een goed zichtbare plaats in de kooi, volgende gegevens vermeld :
1° het identificatienummer en het bouwjaar, indien gekend;
2° de nominale last;
3° het maximaal aantal personen dat mag vervoerd worden;
4° de identificatiegegevens van de eigenaar of in geval van probleem te contacteren verantwoordelijke;
5° de naam van de EDTC;
6° de naam van het onderhoudsbedrijf.
HOOFDSTUK VII. - Toezicht
Art. 11. De beheerder houdt het veiligheidsdossier ter beschikking van de ter uitvoering van artikel 19, § 1 van de wet aangestelde ambtenaren.
Art. 12. Onverminderd de verplichtingen van de werkgever in het kader van de wet van 10 april 1971 betreffende de arbeidsongevallen en van het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende het beleid inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, licht de beheerder de administratieve dienst, aangewezen ter uitvoering van artikel 7 van de wet, onmiddellijk in over elk ernstig incident en elk ernstig ongeval dat een gebruiker overkomt tijdens het gebruik van een lift.
HOOFDSTUK VIII. - Overgangsmaatregelen
Art. 13. Voor de liften die in gebruik werden gesteld vóór 1 juli 1999, stelt de beheerder in overleg met de EDTC van zijn keuze ten laatste binnen zes maanden na de datum van inwerkingtreding van dit besluit, de datum vast waarop de eerste risicoanalyse uitgevoerd zal worden.
Art. 14. De beheerder laat de eerste risicoanalyse uitvoeren, ten laatste binnen :
1° twaalf maanden na de datum van inwerkingtreding van dit besluit voor de liften die in gebruik waren voor 1 januari 1958;
2° twee jaar na de datum van inwerkingtreding van dit besluit voor de liften die in gebruik genomen werden tussen 1 januari 1958 en 31 maart 1984;
3° drie jaar na de datum van inwerkingtreding van dit besluit voor de liften die in gebruik genomen werden tussen 1 april 1984 en 1 april 1996.
HOOFDSTUK IX. - Opheffings- en eindbepalingen
Art. 15. De artikelen 270 en 271 van het algemeen reglement voor de arbeidsbescherming, goedgekeurd bij de besluiten van de Regent van 11 februari 1946 en 27 september 1947, vervangen bij het koninklijk besluit van 2 september 1983 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 12 december 1984, worden opgeheven wat de liften bestemd voor vervoer van « personen » of « personen en goederen » betreft.
Art. 16. Onze Minister tot wiens bevoegdheid de Werkgelegenheid behoort en Onze Minister tot wiens bevoegdheid de Veiligheid van de Consumenten behoort, zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 9 maart 2003.
ALBERT
Van Koningswege :
De Minister van Werkgelegenheid,
Merv. L. ONKELINX
De Minister van Consumentenzaken,
J. TAVERNIER

BIJLAGE I
Bij de risicoanalyse in acht te nemen veiligheidsaspecten
De veiligheidsmaatregelen die opgenomen zijn in deze bijlage worden uitgevoerd indien de overeenkomstige risico's bestaan. Zoals bepaald in artikel 4 wordt bij de uitvoering van de risicoanalyse niet enkel rekening gehouden met de technische kenmerken van de lift, maar ook met de eventuele historische waarde van de lift en met specifieke gebruiksvoorwaarden indien dit voor de normale gebruikers van de lift verantwoord is (speciale aandacht wordt hieraan besteed indien één van de normale gebruikers een persoon is met een beperkte mobiliteit).
1° Abnormale werking van de bestaande veiligheidsinrichtingen en de ernstige risico's zoals bepaald in artikel 5 worden onmiddellijk in orde gebracht.
2° Volgende minimale veiligheidsmaatregelen worden genomen voor 1 januari 2008 :
a) een elektronisch veiligheidsgordijn of een kooideur (automatische sluiting van de deuren is niet verplicht behalve indien de specifieke gebruiksomstandigheden dit vereisen);
b) een schachtverlichting, een verlichting in de machinekamer en in de schachtput;
c) verwijdering of inkapselen van producten met asbest;
d) voldoende stopnauwkeurigheid rekening houdend met de technische kenmerken en de bestemming van de lift;
e) aanpassing van schachten met niet-doorlopende schachtwanden waarbij bewegende delen genaakbaar zijn;
f) aanpassing van kooien met niet-gesloten kooiwanden waarbij bewegende delen genaakbaar zijn;
g) positieve vergrendeling van de bordesdeuren met automatische onderbreking van de stroomkring;
h) kooideur te voorzien van een deurcontact met automatische onderbreking van de stroomkring;
i) een noodverlichting en een bidirectionele noodcommunicatie in de kooi;
j) een voldoende verluchting in de kooi om verstikkingsgevaar bij langdurige opsluiting uit te sluiten.
3° Volgende minimale veiligheidsmaatregelen worden genomen voor 1 januari 2013 :
a) voor liften met een snelheid hoger dan 0,63 m/s : een kooideur (automatische sluiting van de deuren is niet verplicht behalve indien de specifieke gebruiksomstandigheden dit vereisen);
b) voor liften met een snelheid lager of gelijk aan 0,63 m/s : een elektronisch veiligheidsgordijn of een kooideur (automatische sluiting van de deuren is niet verplicht behalve indien de specifieke gebruiksomstandigheden dit vereisen). Een kooideur is verplicht indien de schachtwand voor de kooiopening gevaarlijke oneffenheden vertoont;
c) voorzien van een verlichting aan de stopplaatsen.
4° Afhankelijk van het resultaat van de risicoanalyse voorzien in artikel 4 van dit besluit :
a) de lift aanpassen voor gebruikers met een beperkte mobiliteit indien er een hoge waarschijnlijkheid is dat deze lift geregeld door gebruikers met een verminderde mobiliteit wordt gebruikt (in dit geval wordt de stopnauwkeurigheid voorzien in punt 2, d beperkt tot 10 mm);
b) aanpassen van de afscherming van de liftschacht, het tegengewicht en de beweegbare onderdelen tussen verschillende liften;
c) aanpassen van de toegankelijkheid van de schachtput en de machinekamer;
d) aanpassen van de beweegbare delen in de machinekamer;
e) aanpassen van een ontgrendelingsysteem voor de bordesdeuren, om manuele opening van de kooideur toe te laten, met behulp van speciaal gereedschap;
f) afschermen van de sloten van de bordesdeuren;
g) bij bordesdeuren met manuele bediening verhinderen dat een automatische kooideur sluit vóór de bordesdeur gesloten is;
h) beperken van de afstand tussen de kooidrempel en de drempel van de stopplaatsen;
i) voorzien van een elektrisch veiligheidscontact op de grendeling;
j) aanbrengen van aan de omstandigheden aangepaste snelheidsbegrenzers, vanginrichting en buffers zodat de mogelijke versnellingen/vertragingen geen gevaar kunnen opleveren voor de gebruikers;
k) aanbrengen van een noodbediening om gebruikers uit de kooi te kunnen bevrijden;
l) verzekeren van een bescherming tegen elektrische schokken (alle geleidende delen equipotentieel verbinden);
m) aanpassingen voorzien zodat onderhoud en inspectie onder veilige omstandigheden kan geschieden.
Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 9 maart 2003 betreffende de beveiliging van liften.
ALBERT
Van Koningswege :
De Minister van Werkgelegenheid,
Mevr. L. ONKELINX
De Minister van Consumentenzaken,
J. TAVERNIER

BIJLAGE II
Minimale controles uit te voeren tijdens de preventieve inspectie
1° Nazicht van de verplichte opschriften :
a) het identificatienummer en het bouwjaar;
b) de nominale last;
c) het maximaal aantal personen dat mag vervoerd worden;
d) de identificatiegegevens van de eigenaar en van de in geval van probleem te contacteren verantwoordelijke;
e) de naam van het onderhoudsbedrijf;
f) de naam van de EDTC;
g) indien van toepassing : de CE-markering.
2° Aanwezigheid in het veiligheidsdossier :
a) de verslagen van de risicoanalyses;
b) de documenten betreffende de modernisatieprogramma's en de uitvoering ervan;
c) de registratie van het verrichten van het preventief onderhoud;
d) de verslagen van de preventieve inspecties;
e) de gebruikshandleiding (instructies hand- en noodbediening);
f) de onderhoudinstructies;
g) indien van toepassing : de EG-verklaring van overeenstemming.
3° Aanwezigheid, staat en functionele werking van :
a) kooi-, nood- en schachtverlichting; verlichting van machinekamer en schijvenruimte;
b) hoofdschakelaar;
c) noodstopschakelaars;
d) loopbegrenzers;
e) snelheidsbegrenzer;
f) vanginrichting;
g) inrichting tegen ongecontroleerde opwaartse beweging;
h) overbelastingbeveiliging.
4° Aanwezigheid en algemene staat van :
a) toegang en toegangsmiddelen;
b) aanwezigheid van vreemde voorwerpen;
c) onderdelen van de elektrische installatie zoals kabels, zekeringen en stopcontacten;
d) geleidingen, geraamte en andere onderdelen (verbindingen en verankeringen);
e) rem en rembekleding;
f) liftmachine;
g) verluchting (machinekamer, schacht en kooi);
h) bedieningsinrichtingen in de kooi;
i) stootbord onder de kooidrempel.
5° Technisch nazicht van de schacht en de kooi :
a) aard en type schachtwanden;
b) kooi en kooibekleding met nazicht van afmetingen;
c) beugel en ophanging kooi en tegengewicht;
d) geleisloffen en/of geleirollen van de kooi en tegengewicht;
e) kabels, schroefvijzels, kettingen : aantal, eindverbindingen, spanning, staat, oprolverhouding;
f) elektrische zweefkabels onder de kooi;
g) controle van de bordes-, kooi- en schachtdeuren;
h) vergrendelingen en deurcontacten;
i) noodluik;
j) veiligheidsschakelaars in schachtput : stopschakelaar, snelheidsbegrenzer;
k) inspectiebesturinginrichting op kooidak;
l) noodcommunicatie in de kooi, in de schachtput en op het kooidak;
m) leiwielen en -schijven : afmetingen, oprolverhoudingen, bevestiging;
n) kooidak : algemene toestand, stabiliteit, bedieningen...;
o) schachtput : toegang, veiligheidsruimte, algemene toestand, werking buffers, vreemde voorwerpen;
p) speling tussen de kooi en het tegengewicht en de kooiwanden;
q) afscherming tegengewicht.
6° Verslaggeving met vermelding van :
a) identificatie van de eigenaar en/of de beheerder;
b) identificatie van de agentonderzoeker;
c) plaats van onderzoek;
d) datum van onderzoek;
e) merk, type, identificatienummer en bouwjaar van de lift, indien gekend;
f) kenmerken van de lift : nominale last, nominale snelheid en aantal stopplaatsen;
g) voorgelegde attesten;
h) beschrijving van de uitgevoerde controles en de uitgevoerde proeven;
i) opmerkingen betreffende de vastgestelde gebreken en/of inbreuken;
j) besluiten en adviezen.
Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 9 maart 2003 betreffende de beveiliging van liften.
ALBERT
Van Koningswege :
De Minister van Werkgelegenheid,
Mevr. L. ONKELINX
De Minister van Consumentenzaken,
J. TAVERNIER



begin eerste woord laatste woord

Publicatie : 2003-04-30

For More Information Contact:

De Liftingenieur
Oostlaan 19, B-8670 Oostduinkerke
Tel: 0498 23 92 88
FAX: 070 40 00 96
Internet: info@liftingenieur.be

 

Home ] Up ]

Stuur mail naar koen@liftingenieur.be met vragen of opmerkingen over deze website.
Copyright © 2005 De Liftingenieur
Laatst gewijzigd: december 06, 2005