Voor Syndici en eigenaars, bij moderniseringen, zoal o.a. aanpassingen volgens het KB-liften,
09/03/2003
Stap 1: Hoe wilt u het aanpakken ?
Zoekt u de goedkoopste oplossing op korte termijn?
Zo goedkoop mogelijk, maar tegelijkertijd ook de slijtage wegwerken = zo
efficiënt mogelijk.
Een nieuwe lift, of een grondige modernisering met meerwaarde.
Stap 2: Bepaal een strategie:
De kosten spreiden? Of juist sparen door zaken samen te nemen.
Kan de snelheid verlaagd worden om bepaalde wetgeving te omzeilen?
Zo ja, hoe doen we dat? Elektronisch of mechanisch?
Wat blijft er staan, en hoe lang gaat dat nog mee?
Wat is er zichtbaar van de vernieuwing? Geeft dat een meerwaarde
voor het gebouw?
Ingewikkelde techniek betekent meer herstelkosten in de toekomst: kies
voor éénvoud.
Stap 3: Krijg wat u wilt !
Maak zelf een duidelijke omschrijving onder de vorm van een lastenboek
Een risicoanalyse of een keuringsverslag naar een firma sturen is
onvoldoende om al uw wensen kenbaar te maken.
Vergelijk steeds verschillende firma's, de markt evolueert snel.
Vraag dat men u ter plaatse komt uitleggen en aantonen wat men juist
aanbiedt en waarom.
Hou rekening met het onderhoudscontract.
Maak een duidelijke overzichtstabel: merk en type, éénmalige kosten,
jaarlijkse kosten, budgetten voor herstellingen, telkens over 25 jaar.
Maak duidelijke afspraken en een duidelijke planning.
Zet alle afspraken op papier, door beide partijen te ondertekenen.
Ga tijdens de werken regelmatig naar de technische uitvoering kijken, en
praat met de techniekers.
Kijk uw lift grondig na wanneer de werken zijn uitgevoerd: betalen is
aanvaarden.
Laat uw lift door iemand onafhankelijk nakijken één maand voor het
verstrijken van de garantie.
Wat kan De Liftingenieur u aan meerwaarde bieden ?
De liftingenieur splitst de lift in 5 logische grote delen: De
aandrijving, de besturing, de deuren, de kooi en de valbeveiliging. Per
hoofdonderdeel bekijken we ter plaatse de slijtage. Aan de hand van een
duidelijk rapport, en een presentatie aan de eigenaars(vergadering) maken we
duidelijk wat alle mogelijke alternatieven zijn. Daarna wordt u deskundig
begeleid tot één jaar na de werken: einde van de garantieperiode.
Neutraal advies over ALLE mogelijkheden
Van een liftenfirma krijgt u meestal alleen die mogelijkheid waar ze
meest op verdienen
Van De Liftingenieur mag u verwachten dat de oplossingen eenvoudiger
en goedkoper zijn.
Een professioneel lastenboek zonder kleine lettertjes
Wat op papier staat telt. Als u zelf geen eisen vastlegt, hoe wilt
u dan verkrijgen dat ze worden nageleefd?
"In orde",
"veilig", "kwaliteit" en "uitstekend"
zijn veel te vage omschrijvingen die men gemakkelijk in een offerte
terugvindt.
De Liftingenieur beschrijft elk kleinste detail van de lift.
Zo zijn er achteraf geen verrassingen.
Opvolging van de werken en oplevering
Naast het feit dat de lift wettelijk in orde moet zijn, en dat ze
zonder pannes moet werken; moet ze ook nauwkeurig afgewerkt zijn,
zodat ze lang meegaat. Dit is niet de taak van de keuring.
U moet dat zelf nakijken, of iemand aanstellen met kennis van zaken
die dat voor u doet.