Tegen wanneer laten wij best onze lift moderniseren ? Die vraag wordt dikwijls gesteld, en meestal is het antwoord dan: “het merendeel tegen 2013, en nog enkele kleine aanpassingen tegen 2018”. Maar eigenlijk is dat antwoord te beperkt. Veronderstel even het volgende: u hebt een risicoanalyse laten uitvoeren, en dus weet u zwart op wit welke gebreken de lift heeft. U kan dan niet meer zeggen dat u van niks wist als er een ongeval gebeurt dat verband houdt met een gekend gebrek.
Een "goede huisvader" zal dus nooit zeggen dat de wet nog jaren lang het gebruik van een gevaarlijk toestel toelaat. Een goede huisvader zal namelijk zo snel mogelijk de gevaren overwegen en waar nodig ze proberen weg te nemen. De meeste beheerders van liften sturen hun de risicoanalyse, oftewel “slecht rapport”, braafjes naar verschillende liftenfirma's om een offerte te bekomen. Maar die liftenbedrijven zijn juist de mogelijke betrokken partijen die een ongeval kunnen tegenkomen op die lift. De eigenaar die een bestek vraagt verschaft dus zelf het juridische bewijsstuk bij uitstek dat de verantwoordelijkheid bij de hem legt. Zou u gaan solliciteren, en uw strafblad en een bezwarend medisch dossier spontaan bij uw CV voegen ? Zelfs al schaft de politiek deze wet volledig af, of verlengen ze de termijnen nogmaals voor 100 jaar; het heeft geen belang: Alles wat op de risico-analyse staat, blijft er staan. U kunt het niet meer weggooien, want heel wat liftenfirma's hebben copies ontvangen. U mag het trouwens niet meer weggooien, want de wet verplicht de eigenaars om het bij te houden in het veiligheidsdossier. Het kan geen toeval zijn dat de termijnen voor de risicoanalyse zo belachelijk kort waren. 9 op de 10 veiligheidsmaatregelen op de risicoanalyse gaan over arbeidsveiligheid voor de onderhoudstechnicus. Niet in bedrag of omvang van de werken, maar in aantal aangehaalde puntjes.
Het is niet mogelijk om te voorspellen hoe onderhoudsbedrijven gaan reageren éénmaal we na 1 januari 2013 zijn. Gaat men gewoon verder doen zoals nu, of zal men toeslagen aanrekenen om bijvoorbeeld het personeel van bijkomende veiligheidsmiddelen te voorzien? Moet de preventieadviseur van de liftenfirma speciale procedures opzetten om steeds met twee onderhoud uit te voeren op liften die “niet in orde” zijn ? Dat alleen al zou een reden kunnen zijn om de prijs te verdubbelen. Verschillende liftenbedrijven hebben clausules in hun onderhoudscontracten om de prijzen éénzijdig aan te passen als bepaalde indicatoren aangeven dat de kosten gestegen zijn. Soms vragen zij hiervoor toelating aan het ministerie van economische zaken. Als u een onderhoudscontract moet tekenen dat loopt tot na 2012, en de kans bestaat dat de lift tegen dan niet gemoderniseerd zal zijn, dan is het goed om daar even over te spreken en dat op te nemen in het onderhoudscontract. Veel concurrentie is er niet. Prijsafspraken mogen niet, maar afspraken qua veiligheidsmaatregelen zijn niet verboden. Vergelijk het met een hospitalisatieverzekering die u wil afsluiten terwijl u al ziek bent. Alle verzekeraars zullen ook een hoger tarief aanrekenen. Wie voorstellen of opmerkingen hierrond heeft, kan steeds per mail contact opnemen.
|