|
Foto van de week1 oktober 2010: nieuwe kabel om weg te gooien. Tijdens de risicoanalyse in 2004 heeft BTV deze snelheidsbegrenzer in zijn geheel afgekeurd. De afkeuring was nogal cryptisch geformuleerd: "bepalingen i.f.v. snelheid zijn te voorzien (kenplaat ontbreekt)" (nota Liftingenieur: Er is geen CE-attest, er is geen aansprakelijke constructeur en de correcte werking kan niet ter plaatse gecontroleerd worden, het toestel moet in zijn geheel vervangen worden). De syndicus begrijpt het probleem niet helemaal, en wacht tot de Algemene Vergadering beslist om de grote werken "2013-2018" uit te voeren. In 2009 keurt BTV de kabel van deze snelheidsbegrenzer nog eens om een andere reden af tijdens een preventieve controle: hij is roestig. Dat begrijpt de syndicus wel, en vraagt aan de onderhoudsfirma, OTIS, wat er moet gebeuren. OTIS verkoopt een nieuwe kabel, maar vergeet daarbij te zeggen dat die kabel straks naar het schroot (of terug in het magazijn) gaat omdat het geheel bij de grote werken nogmaals zal moeten vervangen worden.
4 juni 2010: stoponnauwkeurigheid mag maar één centimeter bedragen ? Het keuringsorganisme (EDTC) BTV is via haar risicoanalyses van oordeel dat elke bestaande lift met frequentiesturing moet worden uitgerust, ongeacht de werkelijke stopnauwkeurigheid, gewoon omdat frequentiesturingen nu eenmaal bestaan en omdat zij vinden dat elke gebouweigenaar dat dan maar moet kopen. Dus ook in het voorval op de foto waar iedereen eerst drie trappen op moet alvorens hij bij de lift komt ? Het keuringsorganisme KonHef, dat zijn medewerking heeft verleend aan het ministerie bij het ontwerpen van het KB van 9 maart 2003, was oorspronkelijk van mening dat elke bestaande lift gewoon ZO GOED ALS MOGELIJK met het bestaande materiaal moest worden geregeld. Zo staat het trouwens ook in de wet. We moeten niet lang nadenken om te weten van waar de EDTC's BTV en Vinçotte het halen om systematisch elke éénsnelheidslift naar het schroot te verwijzen. Werden zij onder druk gezet of via verschuiving in hun marktaandeel tegen mekaar uitgespeeld door hun grootste klanten ?
20 oktober 2008: Beeldenstorm Foto van het inwendige van een 40-jaar oude JASPAR motor. Gesloopt in het kader van KB-werkzaamheden. De bronzen kroon, het enige slijtageonderdeel dat niet kan vervangen worden, was duidelijk na 40 jaar nog in nieuwstaat. Hier door de monteurs kapotgeslagen om het brons te recupereren.
13 oktober 2008: Moet men nu met of tegen de wijzers van de klok draaien om te stijgen ? De Risicoanalyse eist dat er instructies zijn, maar aan de kwaliteit of tegenstrijdigheid van de instructies zijn er geen vereisten ? |
|||||||||||||||||||||||||||
|