Welkom
Nieuwsbrief
Foto van de week
Info
 » Diensten
 » Tarieven
 » Koninklijk besluit
 » Links
Contact
 
 

 

Nieuwe wijzigingen op komst aan het Liften-KB. (27/06/2012)

volgend nieuwsbericht »
   

Op 26 juni 2012 werden de geplande wijzigingen besproken op een vergadering waar alle betrokken partijen vertegenwoordigd waren: eigenaars, edtc's, constructeurs en vertegenwoordigers van de minister van economie Johan Vandelanotte en minister van werk Monica De Coninck, en de directies van de Federale overheidsdiensten die bevoegd zijn in deze materie.



 
 

De besluitvorming gaat in de volgende richting:


Aan de technische vereisten verandert er niets ten opzichte van het huidige KB.


De opsplitsing 2013-2018 verdwijnt.


Voor liften waarvan het originele bouwjaar dateert van voor 1/1/1958, geldt dat alle noodzakelijke aanpassingen moeten zijn uitgevoerd uiterlijk op 31 december 2022.


Voor liften waarvan het originele bouwjaar dateert tussen 1/1/1958 en 31/03/1984, geldt dat alle aanpassingen moeten zijn uitgevoerd uiterlijk op 31 december 2016


De jongste liften, van na 1 april 1984, moeten allemaal veilig zijn tegen 31 december 2013.


Van de denkwijze dat de oudste liften de gevaarlijkste zijn wordt afgestapt, en dit om twee redenen:


Elke lift wordt sedert 2003 tweemaal per jaar preventief gecontroleerd door een EDTC, en onderhouden door een gespecialiseerd onderhoudsbedrijf. Dit moet voldoende zijn om ongevallen door defect of versleten materiaal tijdig te detecteren.


Het verhogen van het veiligheidsniveau bij antieke liften, bijvoorbeeld door het installeren van positieve sloten, is echter meestal maatwerk of vraagt speciale technieken die niet gekend zijn bij de verschillende moderniseringsbedrijven of zelfs nog niet bestaan voor alle soorten liften. Om dus voldoende tijd te hebben om deze liften met respect voor de patrimoniale waarde toch veiliger te maken, is er dus een klein beetje meer tijd.


Wat er ook benadrukt wordt, en dat is niet nieuw, is dat de moderniseringsbedrijven er zich niet meer mogen vanaf maken met maar één oplossing voor te stellen. Ze moeten dus wel degelijk alternatieven aanbieden, en zowel de voordelen als de nadelen van elke oplossing verduidelijken. Indien dat niet gebeurt, riskeert men dat de overeenkomst nietig is. Een stevige vingerwijzing van de minister naar de liftenbedrijven. 


 
 
   
volgend nieuwsbericht »
  Copyright © 2024 Welkom | Nieuwsbrief | Contact